Friday, July 20, 2012

PROSES PEMILIHAN PENGAWAS


Pemilihan Pengawas Biasa

Pemilihan Pengawas Sekolah melalui beberapa peringkat iaitu:
  1. Borang Permohonan akan dibuka pada bulan Februari bagi menampung penyusutan bilangan Pengawas akibat daripada pertukaran pengawas ke sekolah lain pada bulan Februari dan pengurangan tugasan bagi Pengawas Tingkatan 3 dan 5 pada bulan Jun.
  2. Guru Kelas juga akan mencalonkan nama-nama yang sesuai di dalam kelas seliaannya melalui borang yang disediakan dan penama-penama dalam borang tersebut juga perlu mengambil Borang Permohonan Pengawas Sekolah untuk digunakan ketika sesi temu duga.
  3. Seterusnya calon-calon ini akan ditemu duga oleh Panel Penemu duga yang terdiri daripada guru-guru disiplin sekolah. Pemarkahan akan berdasarkan beberapa kriteria khas yang telah ditetapkan.
  4. Murid yang melepasi proses temuduga itu akan disenarai pendek dan dibentangkan dalam mesyuarat Jawatankuasa Disiplin Sekolah sebagai tapisan terakhir.
  5. Murid yang berjaya akan diberi peluang/tugas yang bertindak sebagai “Pengawas Percubaan” selama 3  bulan.
  6. Pengawas Percubaan akan dibimbing dan dipantau oleh Pengawas Senior dalam bidang tugas yang telah ditetapkan. Perjumpaan dan nasihat akan dilakukan oleh Guru Penasihat Badan Pengawas dari semasa ke semasa.
  7. Selepas itu, pengawas percubaan yang telah lulus ujian tersebut akan dilantik secara rasmi dalam Majlis Anugerah Watikah Pelantikan pada bulan Jun setiap tahun.
  8.  
Pemilihan Ketua Murid / Penolong Ketua Murid
  1. Calon Ketua Murid dan Penolong Ketua Murid akan dicalonkan oleh guru penasihat, dan guru-guru disiplin dengan persetujuan pihak pentadbir.
  2. Undian akan dijalankan dalam kalangan pengawas sendiri kerana mereka lebih mengenali kelayakan rakan sebaya, dan juga guru-guru melalui kertas undian yang disediakan sekiranya calon ramai.
  3. Seterusnya, calon ini akan menghadiri sesi temuduga yang diketuai oleh Pengetua sekolah, dan disertai oleh Kaunselor dan Guru-guru Kanan Pentadbiran.
  4. Calon yang lulus dalam sesi temuduga ini akan diumumkan secara rasmi pada bulan Jun setiap tahun di hadapan khalayak umum iaitu murid dan guru dalam satu majlis perhimpunan rasmi khas.
  5. Mereka akan mengambil alih tugas murid tingkatan 5 yang akan menduduki Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).
  6. Akhirnya, Jawatankuasa Induk yang baru pula akan terbentuk untuk memimpin organisasi sehingga ke pertengahan tahun berikutnya.

No comments:

Post a Comment